Memo wethouder over communicatie
Wethouder van der Mark heeft op 29 oktober een memo aan de gemeenteraad gestuurd getiteld " Toezegging verbeterde communicatie grote projecten". Deze informatie was toegezegd tijdens de raadsvergadering van 24 september. Citaat:
Een toenemende uitdaging bij het uitvoeren van al deze projecten betreft het voldoen aan de (hoger wordende) verwachtingen van onze inwoners. Dit vormt dan ook een van de centrale uitdagingen binnen het organisatievernieuwingstraject Koers op Initiatief dat recent door college en organisatie is ingezet. Deze uitdaging vergt verdere verbetering van onze werkwijzen m.b.t. projectplanning, aanbesteding, (toezien op) uitvoering, communicatie, dienstverlening, participatieprocessen, wijkgericht werken en 1-op-1-klantcontacten waarvoor onze medewerkers aan de lat staan. Inwoners verwachten bij al deze werkzaamheden een hoog niveau van informatie en service, weinig hinder, 24/7 bereikbaarheid, duidelijkheid over wie aanspreekpunt is, begrip en waar mogelijk maatwerk.
Maar bovenal verwachten inwoners dat de gemeente open en transparant communiceert op het moment dat een fout gemaakt wordt of zaken anders lopen dan gepland. Inwoners willen dan een eerlijk antwoord. Dit betekent wel dat de betrokkene zich niet altijd inhoudelijk zal kunnen vinden in het antwoord. In die gevallen is het belangrijk dat altijd voor het meest adequate escalatieniveau (‘opschalen’) wordt gekozen. Dat is geen uiting van zwakte, maar juist van kracht. Ook dient in de planning en uitvoering van projecten altijd de open lijn met de betrokkenen voorop te staan. En daarnaast kan in de preventieve sfeer veel gedaan worden, door vooraf of vroegtijdig de gevoeligheden in beeld te hebben en hierop gedurende het project te acteren. De mate waarin vervolgens tot interventies wordt gekomen, kan per buurt of project verschillen.