Laatste update: 1 juli 2016
Over ons
Sinds de oplevering van Rustenwael in 1990 (zie plaatje uit de originele brochure van 1988) worden we nu voor de tweede keer geconfronteerd met het ophogen van de straten. De eerste keer was begin 1999, dus na ongeveer 10 jaar, en nu is het 16 jaar later weer raak.
Als bewoners van Rustenwael gaan we starten met het ophogen van de tuinpaden. Na de oproep van Jeroen Hogendorp (RB 15) op 26 april 2014 heeft Ebo Biginski (RB 17) zich gemeld om deze website op te zetten, en zijn eerste prille versie ging de lucht in op 30 april 2014. De eerste publiceerbare versie ging op 14 mei 2014 live.
Achtergrond van het project
Bewoners die hier 15 jaar geleden al woonden zullen zich wel herinneren dat we toen ook te maken hadden met ophoging van de straten (zie de aankondiging van de gemeente uit mei 1998). Destijds is op intiatief van Jeroens vroegere buurman Simon Dekker (toen RB 13) het buurtoverleg Het Rustenwaelerpad gestart, om meteen ook de tuinpaden binnen het blok RB 3 - 27 en OW 29 - 39 op te hogen. Jeroen fungeerde destijds als penningmeester en Nico Portegijs (RB 21) als toezichthouder.
Nu Simon is verhuisd, wilde Jeroen deze keer wel het voortouw nemen. Daarom heeft iedereen van hem een oproep in de bus gekregen met de vraag (weer) mee te doen. Direct persoonlijk contact tussen buren is altijd te prefereren, maar om te beginnen was zo'n oproep op papier het handigst. Er werd ook gevraagd om te reageren per email, want via dat medium is het ook simpel om iedereen snel op de hoogte te brengen. Daarvoor is ook een apart emailadres aangemaakt, zie onderaan de pagina's. [Iedereen kan overigens gerust zijn, email-reacties zijn uitsluitend bij Jeroen bekend en zijn eigen mailings worden alleen met BCC (blind copy) verstuurd. Als alles achter de rug is zal het account ook weer opgeheven worden, evenals de website – tenzij men anders wil.]
Op deze site zullen de bewoners op de hoogte gehouden worden van de voortgang van het project.
Kostenberekening
In 1998/99 kostte het ophogen van de tuinpaden fl. 191,35 per woning. Niet 209 gulden zoals abusievelijk in de oproep stond, want dat was de begroting en niet de uiteindelijke kostprijs. Zie de calculatie van destijds achterop de laatste Nieuwsbrief die Simon heeft rondgedeeld. Bij 2,5% jaarlijkse inflatie zou dat nu € 125,75 zijn (vergelijk de offerte van de tweede stratenmaker). In de nieuwsbrief valt ook te lezen dat de totale oppervlakte van het Rustenwaelerpad 111 m2 bedraagt (noord 39 m2, oost 27 m2 en west 45 m2). Net als toen is er één huis in het blok uitgezonderd van het project (RB 1) omdat daar geen pad langs loopt. Dat betekent dat er 19 huizen bij het ophogen betrokken zijn.
Aanvulling per 14 augustus 2015: Naar aanleiding van het toenemende aantal bewoners die hadden besloten om het ophogen van hun gedeelte van het pad (bij nader inzien) in eigen beheer te gaan (laten) uitvoeren, zijn er eerst in februari en onlangs op 6 augustus aanvullingen op deze pagina geplaatst over een kostenverdeling die meer rekening houdt met de oppervlakte van ieders deel van het pad. Dit in de hoop buurtgenoten over te halen toch gewoon mee te doen met het gezamenlijke project.
Na de update van 9 augustus kwam echter dezelfde dag een heel interessante reactie binnen van Ebo (RB 17), die erop wees dat bewoners zich helemaal niet kunnen onttrekken aan de kosten van gezamenlijk onderhoud van de tuinpaden, wegens de inhoud van de notariële akte (bewijs van eigendom). Daarin staat onder G over erfdienstbaarheden, helemaal aan het eind van punt 1: "De kosten van onderhoud van voormeld voetpad komen ten laste van degenen die tot gebruik ervan gerechtigd zijn, ieder voor een gelijk deel”. Zie ook dit fragment uit de akte van Jeroen. Deze bepaling betreft voor elk perceel enerzijds, een aantal aangrenzende percelen anderzijds, volgens de beschrijving aan het begin van punt 1 (kadastraal nummer 3413 is bijvoorbeeld RB 15). Over heel Rustenwael gezien komt dat neer op een gelijk deel voor iedereen die aan ons gezamenlijke pad woont.
Dit alles betekent dat degenen die hun deel van het pad in eigen beheer willen (laten) doen, daarmee niet vrijgesteld zijn van het meebetalen aan de onderhoudskosten. Het verzoek van Jeroen aan hen is dan ook, om hun mening te herzien en toch mee te doen aan het gezamenlijke project, waarbij ieder van de 19 deelnemers voor een gelijk deel in de kosten bijdraagt. Daarmee worden meteen alle praktische en organisatorische problemen voorkomen die gepaard gaan met afzonderlijke ophoogactiviteiten. Gila (RB 13) kwam nog met de nuttige suggestie dat diegenen die een goede en goedkope stratenmaker voor hun deel van het pad op het oog hebben, deze aanmelden als kandidaat om mee te nemen wanneer we over enige tijd offertes gaan aanvragen.
Aanvulling per 1 juli 2016: Inmiddels is iedereen akkoord gegaan met een gelijke bijdrage per woning, zie de pagina Wie doet mee.
Onze gebruikers
Bewoners van huizenblok Rustenburgh 3 - 27 en Oude Waelweg 29 - 39.
Rustenburgh wordt hier steeds afgekort tot RB en Oude Waelweg tot OW.